SEORANG MURID PEMULIHAN KHAS...
·
Perlukan masa tambahan untuk
menyelesaikan sesuatu tugasan (task)
·
Murid perlu ditawarkan dengan insentif yang
sesuai – boleh ditangguhkan supaya murid belajar bersabar
·
Pemakanan yang betul – sarapan yang berkualiti
dan tepat pada masanya
·
Tidur yang mencukupi – boleh menambahbaik
prestasi mereka
·
Guru/ibu bapa perlu mencari bahan atau
apa-apa sumber yang boleh memudahkan, menjadikan pembelajaran lebih
bermakna dan relevan.
CIRI-CIRI MURID SLOW
LEARNERS
Secara umumnya murid-murid ini
dapat dikenal pasti melalui beberapa ciri yang
dipamerkan. Ia bergantung juga kepada peringkat umur dan aras kesukaran yang
digunakan di sekolah.
·
Kurang matang dalam hubungan dengan
orang lain dan di sekolah
·
Tidak dapat menyiapkan tugasan yang
kompleks dan sangat lambat bekerja
·
Hilang kawalan masa, tidak boleh
memindahkan apa yang telah dipelajaridalam situasi baru
·
Sukar menguasai kemahiran yang bersifat
akademik, seperti membaca jadual waktu atau menguasai peraturan mengeja
·
Tidak dapat merancang objektif jangka
panjang - lebih suka merancang untuk keperluan semasa.
·
Bermasalah dalam pengurusan masa kerana
bermasalah dalam memberi tumpuan
·
Lemah daya ingatan – Pengamatan,
kemahiran asas dan pertuturan
·
Kurang yakin diri, kurang tekun, kurang
pengalaman
·
Perbendaharan kata terbatas, tidak
kreatif.
·
Kesukaran mengawal emosi, menerima
konsep mendiskriminasi dan memahami perkaitan
·
Kesihatan sering terganggu, ponteng
sekolah, bermasalah tingkah laku
·
Bersikap egosentrik
DISLEKSIA - Apa Yang Perlu Guru Tahu?
Mengejutkan tapi itulah realitinya. Berita Harian 24/3/2012 melaporkan bahawa kira-kira 45, 000 (50 peratus daripada lebih 90,000) kanak-kanak negara ini yang menghidapi masalah pembelajaran sejak usia lima hingga enam tahun berpunca daripada masalah Disleksia.
Perangkaan daripada Kementerian Pelajaran menunjukkan 5 daripada 100 orang kanak-kanak berpotensi mengalami keadaan itu dan ia amat membimbangkan.
Menurut Presiden Persatuan Disleksia
Malaysia, Sariah Amirin, program
dalam pendidikan khas kurang sesuai untuk penghidap Disleksia, sebaliknya
mereka memerlukan program dan kaedah pembelajaran khusus bagi mengatasi masalah
ini.Katanya, kebanyakan sekolah tidak dapat mengesan penghidap Disleksia
selagi kanak-kanak itu belum menjalani pemeriksaan, justeru mereka cenderung
meletakkan mereka dalam kelas pendidikan khas dengan alasan mengalami kesukaran
dalam pembelajaran.
Murid-murid
disleksia menghadapi masalah kesukaranmengeja, membaca dan menulis.
Mereka tidak dapat menterjemahkan lambang-lambang bertulis dengan betul sama
ada dalam bentuk huruf, suku kata atau perkataan. Keadaan ini terjadi
disebabkan oleh kecelaruan pada otak di bahagian bahasa.
Hampir semua sekolah mempunyai murid disleksia. Apa yang membezakan mereka adalah tahap disleksia yang dihadapi sama ada ringan, sederhana atau teruk. Ramai yang tidak menyedari tentang murid-murid disleksia dan ini menyebabkan murid cenderung dilabelkan sebagai malas, bodoh dan lembab.
Perbezaan Pemulihan Khas dan Pendidikan Khas
Seringkali
guru-guru asas keliru membezakan di antara Pemulihan Khas dan Pendidikan
Khas Masalah Pembelajaran. Salah tanggapan ini
kadang kala menyebabkan murid-murid di salah label.
Setiap insan itu istimewa, tidak kira siapa pun murid- murid kita, mereka berhak mendapat pendidikan yang terbaik demi masa depan mereka.
Setiap insan itu istimewa, tidak kira siapa pun murid- murid kita, mereka berhak mendapat pendidikan yang terbaik demi masa depan mereka.
Dunia pendidikan sekarang lebih fokus kepada murid-murid yang istimewa ini. Tidak kira mereka berada dalam kelas pemulihan khas atau pendidikan khas, mereka diberi keutamaan dan penumpuan yang lebih untuk mencapai sifar dalam menangani masalah 3M. Pelbagai cara dan kaedah yang dijalankan untuk membantu murid-murid menguasai kemahiran 3M. Bagi murid Pendidikan Khas mereka juga diberi pendedahan dan pengajaran yang lebih kurang sama dengan Pemulihan Khas.
Murid Pemulihan Khas
Yang
nyata, murid pemulihan khas ialah murid normal yang menghadapi kesulitan
pembelajaran dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M).
Murid- murid ini tercicir dalam penguasaan 3M berbanding rakan sebaya mereka.
Murid pemulihan khas akan datang ke kelas pemulihan khas ketika waktu mata
pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik sahaja dan akan kembali ke kelas mereka
semula untuk mempelajari mata pelajaran lain.
Murid pendidikan Khas
Murid
pendidikan khas pula ialah murid OKU yang telah mendapat pengesahan daripada
doktor dan diberikan elaun. Murid- murid ini belajar sepenuh masa di kelas
pendidikan khas.
Program Pemulihan Khas
Program Pemulihan Khas secara definisinya adalah satu jenis pendidikan yang cuba memenuhi kehendak murid yang menghadapi masalah pembelajaran iaitu kegagalan belajar yang tidak dapat ditentukan, di antara faktornya termasuklah persekitaran dan pengalaman hidup masing-masing. Program Pemulihan Khas mengutamakan prinsip "menyelesaikan masalah seawal mungkin" supaya masalah tidak menjadi kronik dan berterusan sehingga ke tahap 2 sekolah rendah dan ke peringkat sekolah menengah.
Perbezaan minat, bakat, pengalaman dan gaya belajar individu murid mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat atau ‘terkebelakang’ menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya. Sekiranya mereka tidak diberikan pemulihan, mereka mungkin gagal memperoleh pendidikan yang perlu dan potensi mereka akan terbenam. Justeru, melalui Program Pemulihan Khas keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.
Objektif Program Pemulihan Khas
Setelah
mengikuti program ini dalam masa yang ditentukan murid boleh :
·
Menguasai
kemahiran asas 3 M
·
Meneruskan
pembelajaran dikelas biasa
·
Menambah
sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran
·
Memberi
peluang mereka berinteraksi dengan masyarakat untuk meluahkan perasaan mereka.
Pendidikan
Khas
"Pengajaran yang bercorak individu yang direka untuk memenuhi keperluan-keperluanpendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan Khas menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang tidak dapat disediakan dalam kurikulum yang baku atau biasa." (Culcutta,R.A., Tompkins J.R.Fundamentals of Speacial Education, 1999)
Pendidikan khas ialah satu bidang profesion yang berkaitan dengan kaedah, teknik dan penyelidikan yang tersendiri.
Pendidikan Khas bererti program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan murid-murid khas. Ini termasuk penggunaan bahan-bahan khas, peralatan khas, teknik pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap kebolehan dan keupayaan murid.
Kanak-kanak yang menyimpang dari kanak-kanak biasa dari segi mentalnya, kebolehan deria, fizikal dan urat saraf, tingkahlaku sosial dan emosi, keupayaan berkomunikasi, kecacatan pelbagai yang menyebabkan ia memerlukan modifikasi dalam amalan-amalan sekolah atau memerlukan perkhidmatan khas bagi membolehkan ia berkembang ke peringkat kemampuan maksimanya.
Sekolah Khas
"Special School’ means a school providing special education treatment for pupils under a disability" (Bahagian 1, Akta Pelajaran 1961)
No comments:
Post a Comment