Friday, 12 April 2013

KONSEP PEMULIHAN

Konsep pemulihan
o    Pendidikan pemulihan ialah suatu aktivit pengajaran dan pembelajaran untuk membantu murid-murid yang menghadapi maslaah pembelajaran.
o    Pendidikan pemulihan merupakan satu rancangan khas untuk membantu menguasai kemahiran-kemahiran asas.
o    Guru hendaklah menggunakan kaedah pendidikan pemulihan, bahan pelajaran, strategi dan aktiviti pengajaran yang bersesuaian dengan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid.
o    Akitiviti pemulihan dijalankan dalam kelas biasa selepas kelemahan penguasaan sesuatu kemahiran dapat dikesan melalui aktiviti penilaian.

OBJEKTIF PENDIDIKAN PEMULIHAN

o    Supaya murid-murid dapat menguasai kemahiran tertentu
o    Mendapat layanan yang bersesuaian dengan kebolehan dan perkembangan kognitif mereka
o    Mengurangkan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh mereka.
o    Mengembangkan potensi minat mereka terhadap pelaajran ke peringkat yang memuaskan.
o    Memberi peluang yang sama dengan melibatkan murid murid itu dalam aktiiviti2 sosial baik dalam bilik darjah mahu pun diluar kelas.
o    Memperolehi serta mengamalkan sikap postitif seperti keyakinan diiri dan berdikiri apabila mereka berada dalam kumpulanatau masyarakat.
o    Dapat meneruskan pelajaran dalam sistem persekolahan biasa, seterusnya mengurangkan masalah keciciran.
FAKTOR-FAKTOR MASALAH PEMBELAJARAN
Secara umumnya, murid-muird yang sentiasa menghadapai masalah pembelajaran adalah terdiri daripada murid-murid yang mempunyai I.Q yang rendah. Keadaan ini berhubung rapat dengan beberapa faktor berikut:
o    Faktor-faktor pembelajaran
o    Kurikulum kurang sesuai dengan perkembangan kognitif kanak-kanak.
o    Strategi dan kaedah mengajar yang digunakan kurang sesuai dengan murid.
o    Bahan pelajaran yang diseduiakan kurang menarik minat murid-murid.
o    Faktor peribadi
o    Kemiskinan dan masalah sosial- setengah murid yang miskin terpaksa membuat kerja-kerja sambilan sehingga tidak mempunyai masa untuk belajar.
o    Tidak mendapat galakan dari ibu bapa.
o    Pergaulan dengan rakan-rakan sebaya yang menghadapi masalah yang serupa.
o    Faktor kurang kecerdasan
Faktor kecerdasan berkait rapat dengan masalah mental. Murid –murid ini terdiri daripada murid-murid yang lambat berfikir, cepat lupa, sukar memahami sesuatu, lemah pengamatan dan sebagainya.
Masalah mental wujud adalah disebabkan;
o    Warisan keturunan ibu bapa.
o    Kelahiran secara tidak normal speerti kelahiran tidak cukup bulan.
o    Kecederaan otak kerana penyakit atau kemalangan.
o    Kekurangan makanan yang berzat.
Faktor mental dalam masalah pembelajaran dapat diperlihatkan melalui tanda-tanda berikut;<br />
o    Tidak boleh membunyikan perkataan dengan tepat.
o    Tidak boleh menyusun perkataan-perkataan untuk membina ayat dengan tepat.
o    Cepat lupa apa yang di ajarkan oleh guru.
o    Kadar bacaan lambat atau langsung tidak boleh membaca.
o    Jangka masa penumpuan perhatian kepada pembelajaran terlalu singkat.
o    Tidak boleh menginat turutan, misalnya tidak boleh menghafal sifir darab.
o    Tidak boleh mengikuti pengajaran guru dalam kelas biasa.
o    Kebolehan memahami konsep dan menguasai kemahiran adalah lemah dan terhad.
o    Malas, kurang minat serta mempunyai semangat untuk membaca.
o    Pendidikan pemulihan hanya boleh diberikan bagi yang mengalami masalah mental yang ringan. Bagi kes yang berat bantuan guru khas adalah diperlukan.
o    Faktor fizikal
o    Kekurangan makanan yang berzat- cepat letih menyebabkan tidak berupaya memberikan tumpuan terhadap pembelajarannya.
o    Kekurangan disebabkan membuat kerja-kerja sambilan.
o    Murid-murid yang kurang sihat mudah diserang berbagai penyakit sering cuti menyebabkan pelajaran terganggu.
o    Masalah kecacatan- pekak, bisu, buta dan sebagainya.
o    Faktor psikologi
Faktor psikologi berkait rapat dengan masalah emosi seperti perasaan takut, benci, diam, malu, tidak berkeyakinan, rendah diri dan sebagainya.

PERANAN GURU-GURU BIASA DALAM PERLAKSANAAN PEMULIHAN

o    Mengatur langkah-langkah yang sesuai dalam pengelolaan sesi pemulihan.
o    Mengurus aktiviti pengajaran pemulihan.
o    Menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran.
o    Menyediakan bahan dalam sesi pemulihan.
o    Menjalankan aktiviti penialian untuk sesi pemulihan
o    Mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.

LANGKAH-LANGKAH KHUSUS DALAM PENGELOLAAN SESI PEMULIHAN KELAS BIASA
o    CARA MENGESAN MASALAH-MASALAH PEMBELAJARAN MURID

o    Memerhati murid belajar.
o    Temuramah / interaksi dengan murid.
o    Menganalisa hasil kerja murid.
o    Menggunakan ujian saringan untuk mengasingkan kumpulan lambat, kumpulan sederhana dan kumpulan cerdas.

MENGANALIS MASALAH PEMBELAJARAN MURID.

o    Mengadakan ujian diagnostic secara bertulis dalam bentuk objektif atau subjektif.
o    Masalah kecacatan fizikal dan mental.

  MEMBUAT RANCANGAN PROGRAM PEMULIHAN

Rancangan hendaklah dibuat berdasarkan prinsip-prinsip berikut;
o    Aktiviti pengajaran dan pembelajaran ditumpukan kepada kelemahan murid.
o    Langkah penyampain hendaklah daripada yang kongkrit kepada abstrak.
o    Menggunakan alat bantu mengajar untuk membantu murid memahami konsep.
o    Simbol atau istilah hendaklah dikaitkan dengan pengalaman murid supaya murid dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukannya.
o    Latihan bertulis harus diadakan selepas sesi pengajaran.
o    Mengadakan penilaian selepas latihan bertulis untuk menentukan sama ada objektif pengajaran pemulihan tercapai atau tidak.

  MENGADAKAN PENGAJARAN PEMULIHAN

Program pemulihan dijalankan dlaam kelas biasa. Murid-murid lain membuat latihan atau menjalankan aktiviti pengayaan. Masa pengajaran 10-15 minit. Langkah-langkah pengajaran seperti berikut;

o    TINDAKAN SUSULAN
Sekiranya murid-murid bermasalah telah berjaya dalam program pemulihan itu, mereka dibolehkan mengikuti pelajaran baru bersama murid-murid yang lain, jika sebaliknya guru menggunakan senarai semak untuk mengkaji punca kegagalan program pemulihan yang dijalankan.

PENGELOLAAN PENGAJARAN PEMULIHAN DALAM KELAS
BIASA.
Pengelolaan pengajaran pemulihan dalam kelas biasa meliputi;
o    Menentukan objektif pengajaran
Objektif pengajaran pemulihan haruslah ditentukan. Objektif biasanya berdasarkan kepada punca masalah yang murid hadapi.
o    Merancang langkah-langkah dan strategi
Perancangan langkah-langkah mengajar haruslah berdasarkan kepada objektif pengajaran yang ditentukan. Langkah-langkah disusun daripada yang kiongkrit kepada yang abstrak serta menggunakan pelbagai aktiviti dan alat bantu mengajar yang sesuai.<br />
o    Melaksanakan aktiviti pengajaran pemulihan
Penghajaran hendaklah berdasarkan kepada perancangan yang dibuat. Semasa aktivit pengajaran dijalankan, murid-murid lain akan menjalani aktiviti pengayaan. Kadang-kadang murid yang cerdas dan berkebolehan menolong murid-murid yang bermasalah membuat aktiviti pengukuhan.
o    Membuat penilaian
Penialain boleh dijalankan dengan tiga cara;
o    Pemerhatian semasa aktiviti pembelajaran murid.
o    Soal jawab selepas aktivit pengajaran guru.
o    Pemeriksaan hasil kerja murid.
Semua hasil penilaian harus direkod secara individu dalam satu borang rujukan

No comments:

Post a Comment